Fietspadcomfortmeter

In een steeds duurzamere wereld met toenemende aantallen elektrische fietsen, speed-pedelecs en elektrische scooters, gaat de gemiddelde snelheid op fietspaden flink omhoog.

Wanneer een fietser dan ook ten val komt is de (gevolg-)schade vaak ernstiger en groter dan enkele jaren geleden.

Hiermee wordt het uniform meten van de fietspad conditie steeds belangrijker voor doorgaande fietspaden, de zogenaamde fietssnelwegen en scholieren routes.

Het meten met de fietspadcomfortmeter is een gestandaardiseerde systematiek om opvolgende metingen met elkaar te kunnen vergelijken.

Een fietspadcomfortmeting kan worden gecombineerd met camera opnames van de verharding en maakt een beoordeling volgens de CROW146 mogelijk.

Ons meetvoertuig rijdt met gepaste snelheid over het fietspad en meet het lengte profiel van de verharding. Standaard gesproken is dit het rechterspoor van de fietsers. Bij voorkeur meten wij in de periode juli-augustus omdat dan de dagen het langst zijn en er minder scholieren op de fietspaden aanwezig zijn.

Tijdens het meten worden, met sneltoetsen in ons voertuig, zichtbare schades direct in de data toegevoegd. Denk aan wortelopdruk of ernstige randschades.

Alle data wordt op kantoor verwerkt tot *.Geojson en/ of *.PDF rapportages, eventueel gecombineerd met de schade registraties uit de camera beelden.

In één oogopslag kunt u in uw areaal de kritieke locaties herkennen door de heatmap die ontstaat uit de *.Geojson. Onderbouwt met de verantwoordingen en toelichtingen in de *.PDF rapportage kunt u een onderbouwde afweging maken van de inzet van uw onderhoudsmiddelen in het areaal.

Diensten

Volgende pijl
2020 | Zeno